Wednesday 21 November 2012

Power Breast Pumping / Power Pumping.

SalamAlaykum.

Setelah melayan hati yang membara, mari kita reda-reda kan api kemarahan terhadap "manager gila" kat CM siang hari tadi.

Anyway, have you heard about power pumping?
It's specially for those who are breast feed their baby.

I've read an article about the PP and got really interested in it.
It is basically about on how to increase the milk and also to generate mom' milk in order to exclusively BF your baby.

So, apa yang cik bulat gojes faham daripada pembacaan article tu, the best time to do the power pumping is at night ye tuan2 puan2.
So, it is highly recommended for those who are intend to BF your baby to have a good rest (preferably to havea short nap) during the lunch break - This is for the working mother.
It is to make sure that you're going to have enough time to do the power pumping, and also to activate few hormones in order to generate the milk (katanya)

And for muslim, it is highly recommended to do the power pumping right after the solat tahajud.
Why?? Tak tahu lah pulak cik bulat gojes sebab tidak di nyatakan khasiatnya kenapa.

Mungkin ada yang kata "ooo... takkan la benda ni pun tak tahu"... and mungkin juga ada yang kata "laaa.. standard la benda ni"... and mungkin jugak akan ada yang kata "itu pun tak tahu ke?"

Tapi, sedarlah... tak semua orang tahu tentang power pumping ni
*Even cik bulat gojes sendiri pun tak tahu ok..

Jadi, kat sini, nak share lah sikit sebanyak about power pumping ni.
Benda ni boleh di aplikasi kan kepada mereka2 yang nak menyusukan anak (samada anak sendiri/anak angkat), and juga pada yang tengah menyusukan anak, tapi air susu shy shy cat nak keluar.
Pun boleh try power pumping ni.

Benda tak susah pun, tak requires some of your time to do it.

Cara dia senang je.
Ia bergantung kepada jenis pam susu apa yang korang semua pakai.
So, below ni cik bulat gojes list down satu-satu ok. Ikut budget beli jenis breast pump yang macamana.

1. Single Electric Breast Pump / Single Breast Pump

For those yang budget banyak mungkin boleh beli breast pump yang jenis macamni. Sah-sah la tak menggunakan banyak tenaga kan.. Lekap, dan tunggu je.. cuma jaga masa je la. And for those yang budget tak berapa banyak, boleh beli yang manual punya. Sama je.. cuma penat sikit la nak menekan2 kan.. Tapi, end results sama je.. Air susu... So, basically, cara dia senang je. Mula-mula lekapkan corong tu kat dada kanan, and pump dada korang selama 10 Minit. Susu keluar ke, tak keluar ke or keluar sikit je ke, teruskan pump untuk 10 minit. Lepas cukup 10 minit, lekap kat dada kiri pulak, ulang perkara yang sama. Make sure kiraannya sama iaitu 10 minit. Jangan mengada-ngada nak buat 15 minit ke apa. Dah kata 10 minit tu, 10 minit la setiap sebelah. Selepas siap yang kiri, tukar buat yang kanan balik. Bergilir-gilirlah selama satu jam setiap sesi. Dalam article tu kata, power pump ni boleh di buat beberapa kali dalam sehari, depends on masa korang semua la. Kalau banyak masa, buat la 3 4 kali sehari pun. Tapi, power pumping ni mesti di lakukan selama 1 jam untuk setiap sesi


2. Double Electric Breast Pump / Double Breast Pump

Ok, kalau yang budget memang tinggi, boleh la beli yang double electric breast pump ni. Tapi, tak sure la pulak kalau yang manual pun ada yang double jugak ke????? Kalau tak ada, susah apa, beli je 2 set, double jugak jadiknye kan - Hihihihihi cik bulat gojes merapu lagi..
Ok, so untuk double ni, cara sama, cuma berbeza sikit. Which is, lekap kan pump kat dada, then pump jugak selama 10 minit. Lepas 10 minit, berhenti rehat kejap selama 10 minit, then sambung balik mengepam untuk 10 minit. Buat sampai cukup 1 jam setiap sesi.


Senang je kan......

Lakukan setiap hari kalau boleh.
Kalau sibuk sangat, buat la 2 3 kali seminggu.


Cik Bulat gojes memang dalam proses untuk menyusu kan my little boy, so, power pumping ni very helpful untuk mempercepatkan lagi proses penghasilan air susu, InsyaAllah.
Ada rezeki my little boy, adalah tu.

Mungkin dalam kita berusaha ni, selain dari power pumping, boleh jugak mengamalkan pemakanan yang boleh meransang air susu.
Mesti ada makanan atau makanan tambahan yang boleh mempercepatkan penghasilan air susu. Betul tak?


Masa kita buat power pumping, amat-amatlah di galakkan untuk meletakkan gambar bayi di sisi (kalau kat ofis) and kalau kat rumah, di galakkan untuk buat power pumping di sisi anak kita.
Ini pun boleh meransang penghasilan air susu.
Mungkin bila perasaan kasih seorang ibu kepada anaknya boleh menghantar signal ke dalam otak kita, then otak kita pun mungkin menghantar signal ke bahagian-bahagian tertentu untuk menghasilkan susu.
Boleh jadi jugak.
Maaflah, cik bulat gojes bukan orang sains, so, fakta itu mungkin salah.
Itu sekadar untuk my own understanding sahaja.
Yela, takut ada yang kata bagi maklumat pelesu pulak - ahaks..


Apa-apa pun, mari kita cuba dan terus mencuba.
Jangan putus asa yang penting.
InsyaAllah...


MayAllahBless.

No comments:

Post a Comment