Saturday 14 July 2012

syukur.. terima kasih Allah

SalamAlaykum,

Hari ni tak sempat nak berkomik sebab anak is not in a good condition. Berjangkit flu dari cik bulat gojes and papanya.

Well, orang kata, memang lumrah ibu dan anak.. Kalau si ibu demam, anak pun ikut sekali - betul ke? Wallahualam.

But today, it is not the one that matter the most. What matter is...............

Hidup kita ni, kalau tak ada masalah, memang tak best la kan.
PROBLEM - is one of the colour in our life. Warna apa setiap masalah tu, hanya kita, mereka yang berkaitan dan Allah yang tahu.

Hidup ni memang tak selalu indah. And ramai jugak yang buat perumpamaan bahawa hidup kita ni ibarat putaran roda. Sometimes we will be up high, and sometimes deep down below.
And setiap kali kita berada di bawah, masa tu rasa dunia ni kejam sangat untuk kita.
Sebab, masa tu lah, orang yang kita harapkan untuk membantu kita, akan pergi jaaaaaaaaaaaauh dari kita. - itu perkara biasa. Sebab, teman ketawa memang ramai.. teman menangis??? Tepuk dada tanya selera.

Setiap kali diri di landa masalah, samada berat atau ringan, besar atau kecil, kita sebagai manusia biasa kena terima. Walau dalam keadaan macamana sekalipun.

"Tidak ada yang dapat menolak takdir (ketentuan) Allah ta'ala selain doa - HR Tirmidzi, 2065"


So, betullah kan, apabila kita diturunkan masalah, itu bermakna Allah loves you.
Why? - Kalau hidup kita ni sentiasa di limpahi kesenangan, tak ada masalah datang, tak ada kesedihan, maka, kita akan lalai. Kita akan lupa pada pencipta. Siapa yang mahu mati dalam keadaan lupa pada Allah?

Jadi, bersyukurlah setiap kali di beri ujian dalam dugaan hidup. Kerana, itu tandanya Allah mencintai kita. Dia mahu kita sentiasa ingat padaNya, sentiasa yakin padaNya, dan sentiasa meletakkan diri kita di alam nyata.

"Bila engkau meminta sesuatu, mintalah kepada Allah dan bila engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah - HR Tirmidzi"

Malah, Rasulullah juga pernah bersabda;

"Barangsiapa yang ingin di tolong Allah saat tertimpa malapetaka dan kesempitan, maka perbanyaklah berdoa di saat lapang (senang)

Dan, menurut hadis riwayat Abu Daud - "Ya Allah, Sungguh aku berlindung kepadaMu dari kesempitan dunia dan kesempitan hari kiamat"


Jadi, setiap kali kita di timpa bebanan masalah, jangan lupa untuk ucap syukut kehadratNya, dan hendaklah yakin pada Dia,

Allah Azzawajalla

[MayAllahBless:14072012:1858]

No comments:

Post a Comment